JAK RADZIĆ SOBIE Z AGRESJĄ DZIECKA?
W
czwartek 20 października 2011r.
rodzice uczniów kl. 0-3 brali udział w spotkaniu na temat: "Jak radzić sobie z agresją dziecka w
szkole?" wykład prowadziła Ewa Sitko z Instytutu Kształcenia EKO-TUR. Celem
głównym zajęć było wypracowanie szkolnej strategii postępowania wobec zachowań
agresywnych dzieci i uczniów.
Według Zbigniewa Skornego „Agresja jest
aspołecznym zachowaniem się wynikającym z wrogich tendencji i chęci szkodzenia
innym lub niszczenia”.
Jeno Ranschburg twierdzi, że „agresja to
każde zamierzone działanie w formie otwartej lub symbolicznej – mające na celu
wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty lub bólu.”
Współcześnie słowo „agresja” jest nadużywane.
Ponieważ w szkole najczęściej spotykamy się z przejawami agresji są to:
kłótnie, sprzeczki, przezwiska, obraźliwe słowa, ciągnięcie za włos,
prowokacja, popychanie, bicie, szczypanie, gryzienie, kopanie, zabieranie i
niszczenie zabawek, wyśmiewanie, drwienie, dokuczanie. Agresja to również brak
przyzwolenia na przyłączenie się do zabawy, wykluczenie kogoś z rozmowy,
zabawy, zemsta, groźba, dręczenie, onieśmielanie.
„Agresja”
to rozpaczliwe wołanie o pomoc!!!
Budowanie strategii to proces wymagający:
Osób (nauczyciel, uczeń, rodzic,)
Czasu (odbywa się w realnym czasie. Od
tego jak zostanie on wykorzystany zależy przyszłość)
„Narzędzi”(czym się posłużymy)
oraz ?????
Dzieci agresywne nie znają albo nie potrafią użyć
innych niż agresja środków komunikacji.
W wychowaniu trzeba używać takich
argumentów, które przekonują wychowanka, a nie wychowawcę.
Umiejętność przekazywania informacji zwrotnej
Metoda kanapki
Pozytywy:
1. Pogratuluj
dziecku
Wprowadź Go w pozytywną emocje, tak aby czuł się dobrze Zwróć uwagę tak na
ogólne kwestie jak i na szczegółowe. Zauważ postęp, powiedz o tym co ci się
podoba.
Do poprawy 2-3 elementy:
Powiedz co ma zrobić
lepiej. Co ma poprawić.
Nie mów co jest źle,
to jest nie potrzebne
Mówiąc osobie co ma
poprawić, to osoba to poprawia, a nie skupia się na błędach
Nie pojawia się
negatywna emocja związana z krytyką tego co było nie tak
Jest szansa, że
dziecko od razu przejdzie do skutecznego poprawiania
Powiedz jak można
uzyskać zmianę
Nie wystarczy
powiedzieć :naucz się tabliczki mnożenia
Dziecko musi wiedzieć
jak dokładnie ma to zrobić
Powiedz, pokaż i
niech dziecko też to zrobi.
Pochwały:
Podziękuj i
pogratuluj dziecku (zawsze znajdzie się
jakiś powód)
Spraw , aby dziecko
integrowało nowe umiejętności w jak najlepszych emocjah, bo wtedy będzie chciał
się dalej zmieniać.
W każdej sytuacji towarzyszy
dziecku bezwzględna akceptacja ze strony dorosłych. Akceptacja dziecka nie jego
czynu. (ganimy czyn a nie dziecko). Każda sytuacja konfliktowa, trudna
wychowawczo, jest omawiana z dzieckiem. Osoba dorosła spokojnie wyjaśnia
dziecku sytuację i pokazuje konsekwencję jego czynów. Musimy mieć absolutną
pewność, że dziecko rozumie co się stało, jakie to przynosi następstwa i
dlaczego jego zachowanie nie jest pożądane społecznie. Tylko wówczas możemy
liczyć na zmiany w funkcjonowaniu dziecka.
Ważne
Komunikowanie się
jest nieodwracalne.
Każda informacja
rodzi nową jakość.
Przepływu informacji
nie można cofnąć - możemy zaprzeczyć, interpretować, wyjaśniać,
uzupełniać, tłumaczyć, dodawać,
zmieniać, podawać przykłady, ale nigdy nie możemy wrócić do poprzedniego stanu.
Gdyby nie informacja
i sposoby dzielenia się informacją człowiek poruszałby się w samotnym świecie
własnych domysłów
Nie
ma „ ZŁOTEGO ŚRODKA” aby, zaradzić
wszystkim zachowaniom agresywnym. Można jednak stosować środki pomocnicze,
służące pozbywaniu się narastającej złości (wcześniej poznane i zaakceptowane
przez dzieci.)Np.:
- dziurawienie kartki długopisem
-malowanie, bazgranie na dużych
arkuszach papieru,
- stosowanie różnych technik
oddechowych,
- czytanie bajek terapeutycznych,
- zabawy wyciszające,
- muzyka relaksacyjna,
- rozmowa z dzieckiem,
- zainteresowanie dziecka czymś
innym,
- zmuszanie dzieci do myślenia
nad swoim zachowaniem (w razie agresji, złości – posadź na specjalnie do tego
przeznaczonym krzesełku z poleceniem : USIĄDŹ - POMYŚL)
- woreczek złości, w którym
zamykamy złość.
Konieczne w przypadku agresji jest działanie natychmiastowe.
A
teraz zwróćmy uwagę na NORMY JAK
WYCHOWAĆ DZIECKO NA PRZESTĘPCĘ !
(Napisane przez Dyrekcję Policji w Seattle, Waszyngton)
1. Od
dzieciństwa dawajcie mu wszystko, czego zapragnie: w ten sposób upewni się w
tym, że wszystko mu się należy
2. Jeśli mówi głupoty – śmiejcie się: w
ten sposób będzie myślało, że jest bardzo dowcipne
3. Nie dawajcie mu żadnego wychowania
duchowego: gdy dorośnie sam ją sobie wybierze
4. Nie mówcie mu nigdy „to jest złe”:
mógłby mieć poczucie winy i później, gdy na przykład,
będzie aresztowane za kradzież, będzie przekonane, że społeczeństwo GO prześladuje.
5. Zbierajcie z podłogi wszystko, co
porozrzuca: w ten sposób upewni się, że wszyscy
są na jego usługi.
6. Pozwólcie mu czytać wszystko:
wydezynfekujcie naczynia, ale pozwólcie, by jego duch rozkoszował się wszelkim
brudem.
7. Dawajcie mu wszystko czego zapragnie: w
ten sposób nie będzie przypuszczało, że aby coś mieć trzeba pracować
8. Niech wszystkie jego zachcianki będą
zaspokojone: jedzenie, picie, zabawy, wygoda...– ponieważ inaczej mógłby być
niezadowolony
9.
Przyznawajcie mu zawsze rację: prawo, nauczyciele i inni ludzie zawsze się go
czepiają
10. Gdy jego życie stanie się
tragedią – mówcie, że nie mieliście na to wpływu.
11. Przygotowaliście sobie
życie pełne cierpienia – i z pewnością takie będzie.
Autorki Adele Feber i Elaine Mazlish w swej
książce „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać ,żeby dzieci do nas
mówiły” zwracają uwagę na „ Prostą zależność pomiędzy dziecięcymi uczuciami a
ich zachowaniem:
- kiedy dzieci czują się dobrze, dobrze się zachowują
Jak pomóc im, aby czuły się dobrze?
Zaakceptować ich uczucia!!!
Problem – rodzice zwykle nie akceptują uczuć swoich dzieci.
Na przykład:
„Na pewno nic Ci nie jest”
„Mówisz tak , bo jesteś zmęczony”
„Nie ma powodu, aby się tak niepokoić”
Zdecydowane zaprzeczanie
odczuciom dziecka wprawia je w zakłopotanie i doprowadza do wściekłości. Taka
postawa powoduje również, że dziecko nie potrafi prawidłowo ocenić swoich
uczuć. W niniejszej książce przedstawione są nowe metody wychowawcze i
propozycje praktycznych sposobów ich wdrożenia. Proponuje się wyeliminowanie
starych wzorców zaczerpniętych od naszych rodziców czy dziadków, działań
wyłącznie intuicyjnych i zastąpienie ich zamierzonym, świadomym wychowaniem.
Publikacja ta jest przeznaczona dla każdego kto chciałby lepiej zrozumieć i
mądrzej kochać dzieci, ale również być przez dzieci rozumianym i kochanym.
Zachęcam wszystkich rodziców, którzy mają problemy wychowawcze ze swoimi
dziećmi do zapoznania się z książką „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, Jak
słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”.
Źródło:
Artykuł powstał na podstawie materiałów ze szkolenia
prowadzone przez Ewę Sitko, INSTYTUT KSZTAŁCENIA EKO- TUR.