PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. ARKADEGO FIEDLERA W RASZKOWIE
"W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem -
o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby więcej poprzez wszystko, co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich".
Jan Paweł II
POWINNOŚCI I TREŚCI WYCHOWAWCZE WŁAŚCIWE DLA POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
· w wymiarze intelektualnym, poprzez:
- rozwijanie poznawcze ich możliwości, tak aby mogli oni przechodzić do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata,
- rozwijanie i przekształcanie spontanicznej motywacji poznawczej w motywację świadomą, przygotowania do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego, stwarzanie warunków służących zdobywaniu wiedzy,
- motywowanie do poznawania polskiej i światowej literatury dziecięcej,
- rozwijanie zdolności do odróżniania świata rzeczywistego od wyobrażonego oraz postaci historycznych od fantastycznych,
- doskonalenie kompetencji komunikacyjnej,
- dostarczenie wiedzy na temat najważniejszych wydarzeń i najwybitniejszych postaci z dziejów Polski i świata,
- zapoznanie z symbolami narodowymi, religijnymi , państwowymi i szkolnymi (sztandar szkoły, hymn szkoły); kształtowanie szacunku wobec nich,
- zapoznanie z przeszłością własną, swojej rodziny i narodu oraz korzeniami i rozwojem rodzimej kultury,
- zainteresowanie światem, jego różnorodnością i pięknem,
- rozwijanie zainteresowań, potrzeb i nawyków czytelniczych,
- umożliwianie poznania rejonu i jego kultury;
· w wymiarze psychicznym, poprzez:
- umacnianie wiary dziecka we własne siły i zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów,
- uwrażliwianie uczniów na zagrożenia wychowawcze związane z niewłaściwym korzystaniem z mediów i komputerów,
- wzmacnianie prawidłowych relacji dziecka z rodziną;
· w wymiarze społecznym, poprzez:
- wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej,
- rozwijanie umiejętności poznawania otoczenia rodzinnego i społecznego dziecka,
- uświadamianie uczniom, że wspólnoty takie jak rodzina, środowisko lokalne i ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu człowieka i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki,
- dbałość o rozwój dziecka w poczuciu więzi z rodziną
- uczenie zwyczajów, obyczajów i właściwych zachowań w środowisku rodzinnym, i szkolnym,
- rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego
- kształtowanie postaw prospołecznych;
· w wymiarze zdrowotnym, poprzez:
- wyrabianie czujności wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego
- rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą,
- dbanie, aby rozwój dziecka przebiegał w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
- poznanie zagrożeń cywilizacyjnych oraz nabycie umiejętności właściwego zachowania się wobec nich;
· w wymiarze estetycznym, poprzez:
- rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- stwarzanie warunków do rozwoju wyobraźni i ekspresji,
- stwarzanie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, wysiłku i radości towarzyszących twórczej aktywności,
- pobudzanie wrażliwości uczniów na piękno świata;
· w wymiarze moralnym, poprzez:
- kształtowanie postaw właściwego stosunku do osób niepełnosprawnych
- rozwijanie wrażliwości na krzywdę innych
· w wymiarze duchowym, poprzez:
- uczenie istnienia w kulturze, tak, by stawała się wewnętrzną osobistą własnością dziecka,
- budzenie szacunku do własnego państwa i rozwijanie postawy patriotycznej
- pobudzanie wrażliwości na wartość życia,
- rozwijanie postawy tolerancji wobec innych kultur,
- ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka.
Wychowawca jest zobowiązany:
· wspierać rodziców w wychowaniu,
· wychowywać własnym przykładem i wpływem,
· zachęcać i mobilizować uczniów do pracy nad sobą,
· konsekwentnie stosować system kar i nagród przewidzianych w statucie szkoły,
· we współpracy z pedagogiem szkolnym pomagać uczniowi rozwiązywać jego problemy,
· poznać warunki rodzinne i materialne swego wychowanka,
· wnioskować o zapomogi, stypendia i inną pomoc dla ucznia,
· we współpracy z zespołem klasowym dokonywać okresowej i rocznej oceny zachowania,
· kontaktować się z rodzicami we wszystkich sprawach dydaktyczno-wychowawczych dotyczących ucznia,
· informować rodziców o postępach ucznia, jego ocenach z zajęć edukacyjnych i z zachowania.
· otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
· planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia społecznego, rozwijające ucznia i integrujące zespół uczniowski oraz ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
· współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka ( dotyczy to zarówno uczniów uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
· współdziała z rodzicami, okazując im pomoc w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymując od nich pomoc w swoich działaniach,
· współpracuje ze specjalistami, świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz zainteresowań i poszczególnych uzdolnień uczniów, organizując odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły i kierując na pozaszkolne formy pomocy.
Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji
oświatowych i naukowych, a także ze strony dyrektora szkoły i rady pedagogicznej.
UCZEŃ ma prawo do:
· właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
· opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole, na wycieczkach, zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej;
· swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły , a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
· nauki religii na pisemne życzenie rodziców;
· rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów;
· sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz jasnych sposobów kontroli postępów w nauce;
· znajomości wewnętrzszkolnego systemu oceniania i oceniania zewnętrznego;
· pomocy w przypadku trudności w nauce;
· korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
· korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki;
· wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
W szkole działa samorząd uczniowski, którego kompetencje i zadania określone zostały w statucie szkoły.
I. Kształtowanie nadrzędnych celów wychowawczych – wychowania dla dobra i w miłości.
II. Wychowanie w duchu wartości moralnych.
III. Wychowanie w rodzinie i dla niej.
IV. Wychowanie w duchu samorządności i demokracji z uwzględnieniem praw człowieka.
V. Rozwijanie postaw patriotycznych i związanych z tożsamością kultury regionalnej.
VI. Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego i postaw prospołecznych.
VII. Stwarzanie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu.
VIII. Rekreacja, sport i wypoczynek.
IX. Rozwijanie wrażliwości na potrzeby środowiska, dostrzeganie zmian w nim zachodzących i ich wartościowanie.
X. Przygotowanie do świadomego korzystania ze środków masowej komunikacji.
- organizowanie bezpłatnych obiadów dla dzieci z rodzin ubogich,
- ścisła współpraca z Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie i innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny.
|
Wstecz |