PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY PODSTAWOWEJ

 

IM. ARKADEGO FIEDLERA W RASZKOWIE

 

 

"W wychowaniu chodzi właśnie o to,  ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem -

o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał, aby więcej poprzez wszystko, co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugim, ale i dla drugich".

 

 Jan Paweł II

 

 

POWINNOŚCI I TREŚCI WYCHOWAWCZE  WŁAŚCIWE DLA POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

 

Nauczyciele w swej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców  winni zmierzać do tego, aby uczniowie znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego.

 

        ·    w wymiarze  intelektualnym,  poprzez:

 

-     rozwijanie poznawcze ich możliwości, tak aby mogli  oni przechodzić do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata,

-     rozwijanie i przekształcanie spontanicznej motywacji poznawczej w motywację świadomą, przygotowania do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego, stwarzanie warunków służących zdobywaniu wiedzy,

-     motywowanie do  poznawania polskiej i światowej literatury  dziecięcej,

-     rozwijanie zdolności do odróżniania świata rzeczywistego od wyobrażonego oraz postaci historycznych od fantastycznych,

-     doskonalenie kompetencji komunikacyjnej,

-     dostarczenie wiedzy na temat najważniejszych wydarzeń i najwybitniejszych  postaci z dziejów Polski i świata,

-     zapoznanie z symbolami narodowymi, religijnymi , państwowymi i szkolnymi (sztandar szkoły, hymn szkoły); kształtowanie szacunku wobec nich,

-     zapoznanie z przeszłością własną, swojej rodziny i narodu oraz korzeniami i rozwojem rodzimej kultury,

-     zainteresowanie światem, jego różnorodnością i pięknem,

-     rozwijanie zainteresowań, potrzeb i nawyków czytelniczych,

-     umożliwianie poznania rejonu i jego kultury;

 

·        w wymiarze   psychicznym,  poprzez:

-         umacnianie wiary dziecka we własne siły i zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów,

-         uwrażliwianie uczniów na zagrożenia wychowawcze związane z niewłaściwym korzystaniem z mediów i komputerów,

-         wzmacnianie prawidłowych relacji dziecka z rodziną;

 

·        w wymiarze  społecznym, poprzez:

-         wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej,

-         rozwijanie umiejętności poznawania otoczenia rodzinnego i społecznego dziecka,

-         uświadamianie uczniom, że wspólnoty takie jak rodzina, środowisko lokalne i ojczyzna stanowią wielką wartość w życiu człowieka i że każdy ma wobec tych wspólnot obowiązki,

-         dbałość o rozwój dziecka w poczuciu więzi z rodziną

-         uczenie zwyczajów, obyczajów i właściwych zachowań w środowisku rodzinnym, i szkolnym,

-         rozwijanie szacunku dla  dobra wspólnego

-         kształtowanie postaw prospołecznych;

 

·        w wymiarze zdrowotnym,  poprzez:

-         wyrabianie czujności wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego

-         rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą,

-         dbanie, aby rozwój dziecka przebiegał w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,

-         rozwijanie poczucia  odpowiedzialności  za zdrowie własne i innych,

-         poznanie zagrożeń cywilizacyjnych oraz nabycie umiejętności właściwego zachowania się wobec nich;

 

·        w wymiarze estetycznym,  poprzez:

-         rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej,

-         stwarzanie warunków do rozwoju wyobraźni i ekspresji,

-         stwarzanie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, wysiłku i radości towarzyszących  twórczej aktywności,

-         pobudzanie wrażliwości uczniów na piękno świata;

 

·        w wymiarze  moralnym, poprzez:

-         kształtowanie postaw  właściwego stosunku do osób niepełnosprawnych

-         rozwijanie wrażliwości na krzywdę innych

 

·        w wymiarze  duchowym, poprzez:

-         uczenie istnienia w kulturze, tak, by stawała się wewnętrzną osobistą własnością dziecka,

-         budzenie szacunku do własnego państwa i  rozwijanie postawy patriotycznej

-         pobudzanie wrażliwości na wartość życia,

-         rozwijanie postawy tolerancji wobec innych kultur,

-         ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka.

   

        Uczymy się budować cywilizację dobra i miłości.

 

 

 

POWINNOŚCI WYCHOWAWCY KLASOWEGO

 

Wychowawca jest zobowiązany: 

·        wspierać rodziców w wychowaniu,

·        wychowywać własnym przykładem i wpływem,

·        zachęcać i mobilizować uczniów do pracy nad sobą,

·        konsekwentnie stosować  system kar i nagród przewidzianych w statucie szkoły,

·        we współpracy z pedagogiem szkolnym pomagać uczniowi rozwiązywać jego problemy,

·        poznać warunki rodzinne i materialne swego wychowanka,

·        wnioskować o zapomogi, stypendia i inną pomoc dla ucznia,

·        we współpracy z zespołem klasowym dokonywać okresowej i rocznej oceny zachowania,

·        kontaktować się z rodzicami we wszystkich sprawach dydaktyczno-wychowawczych   dotyczących ucznia,

·        informować rodziców o postępach ucznia, jego ocenach z zajęć edukacyjnych i z zachowania.

  

Wychowawca w celu realizacji zadań: 

·      otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,

·      planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia społecznego, rozwijające ucznia i  integrujące zespół uczniowski oraz ustala treści i formy zajęć tematycznych  na godzinach do dyspozycji  wychowawcy,

·     współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka  ( dotyczy to zarówno uczniów  uzdolnionych, jak i   z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),

·     współdziała z rodzicami, okazując im pomoc w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymując od nich pomoc w swoich działaniach,

·     współpracuje ze specjalistami, świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz zainteresowań i poszczególnych uzdolnień uczniów, organizując odpowiednie  formy tej pomocy na terenie szkoły  i kierując na pozaszkolne formy pomocy.

 

Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji

oświatowych i naukowych, a także ze strony dyrektora szkoły i rady pedagogicznej.

 

 

UCZEŃ  ma prawo do:

·     właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;

·     opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole, na wycieczkach, zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej;

·     swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły , a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób;

·     nauki religii na pisemne życzenie rodziców;

·     rozwijanie zainteresowań, zdolności i talentów;

·     sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz jasnych sposobów kontroli postępów w nauce;

·     znajomości wewnętrzszkolnego systemu oceniania i oceniania zewnętrznego;

·     pomocy w przypadku trudności w nauce;

·     korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

·     korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki;

·     wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.

 

        W szkole działa samorząd uczniowski, którego kompetencje i zadania określone zostały w statucie szkoły.

  

 

Dekalog działań  wychowawczych szkoły

 

 I.        Kształtowanie nadrzędnych celów wychowawczych – wychowania dla dobra i w miłości.

II.        Wychowanie w duchu wartości moralnych.

III.       Wychowanie w rodzinie i dla niej.

IV.       Wychowanie w duchu samorządności i demokracji z uwzględnieniem praw człowieka.

V.        Rozwijanie postaw patriotycznych i związanych z tożsamością kultury regionalnej.

VI.       Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego i postaw prospołecznych.

VII.      Stwarzanie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu.

VIII.     Rekreacja, sport i wypoczynek.

IX.       Rozwijanie wrażliwości na potrzeby środowiska, dostrzeganie zmian w nim zachodzących i ich wartościowanie.

X.        Przygotowanie do świadomego korzystania ze środków masowej komunikacji.

 

Szkoła preferuje w wychowaniu wartości chrześcijańskie

  

- organizowanie bezpłatnych obiadów dla dzieci z rodzin ubogich,

- ścisła współpraca z Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie i innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny.

 

 

Wstecz