SZKOŁA  PODSTAWOWA

IM. ARKADEGO  FIEDLERA

W  RASZKOWIE

 

SZKOLNY  SYSTEM  OCENIANIA

 

 

 Spis treści:

  

    Preambuła i podstawy prawne.

1.     Cele szkolnego systemu oceniania

2.     Zakres szkolnego systemu oceniania

3.     Informowanie rodziców i uczniów

4.     Terminy klasyfikacji

5.     Skala i formułowanie ocen

6.     Usprawiedliwianie nieobecności

7.     Ocena zachowania

8.     Zasady ustalania ocen bieżących i klasyfikacyjnych

9.     Definicje pisemnych form wypowiedzi

10.  Ogólnoszkolne zasady przeprowadzania sprawdzianów

11.  Zasady promowania

12.  Terminy i tryb przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych

13.  Terminy i tryb przeprowadzania egzaminów poprawkowych

14.  Terminy i tryb przeprowadzania egzaminów sprawdzających

15.  Ewaluacja szkolnego systemu oceniania

  

PREAMBUŁA:

 

"Ocenianie szkolne dojrzało do naprawy - gruntownej, ale niepośpiesznej".

 

 Bolesław Niemierko

 

 

PODSTAWY PRAWNE:

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 41, poz. 413).

      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. Nr 14, poz. 129).

      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. Nr 41, poz. 414).

      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. 

     

§1

Cele szkolnego systemu oceniania

           

  1. Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.

2.    Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.

3.    Motywowanie ucznia do dalszej pracy.

4.   Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, 

      trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

5.   Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno –

            wychowawczej.             

 

§2

Zakres szkolnego systemu oceniania

 

  1. Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów).
  2. Bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w niniejszym dokumencie.
  3. Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych.
  4. Ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (półrocza).
  5. Ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  6. Ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

 

 §3

Informowanie rodziców i uczniów

 

Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.

 

Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania w szkole.

 

Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów); odnotowywane są w zeszycie przedmiotowym oraz  dzienniku lekcyjnym.

 

Nauczyciel zobowiązany jest do poprawienia pisemnych prac kontrolnych w terminie dwóch tygodni. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu wg poniższych zasad:

a)      uczniowie zapoznają się z poprawionymi pracami pisemnymi w szkole po rozdaniu ich przez nauczyciela;

b)      rodzice uczniów mają wgląd do poprawionych prac pisemnych swoich dzieci w szkole  w czasie zebrań z rodzicami lub po ustaleniu terminu z nauczycielem uczącym danego przedmiotu.

 

Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić:

a)      ustnie na każdą prośbę;

b)      pisemnie tylko do protokołu Rady Pedagogicznej w przypadku oceny niedostatecznej końcoworocznej.

 

Na tydzień przed końcoworocznym (półrocznym) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia, a za jego pośrednictwem jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych ocenach z zajęć edukacyjnych i ocenie zachowania przez wpis ocen do zeszytu kontaktu z rodzicami lub zeszytu przedmiotowego.

  

Na miesiąc przed końcoworocznym (półrocznym) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia, a za jego pośrednictwem jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie niedostatecznej z zajęć edukacyjnych.

 

 §4

Terminy klasyfikacji

 

1.      Rok szkolny składa się z dwóch półroczy:

a)      klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się w ostatnim tygodniu I półrocza,

b)      klasyfikowanie końcoworoczne przeprowadza się w ostatnim tygodniu przed wakacjami letnimi.

 

§5

Skala i formułowanie ocen

 

1.      Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania –wychowawca klasy.

 

2.      Oceny bieżące, śródroczne i końcoworoczne ustala się wg następującej skali:

                 6  celujący                 cel.

                 5  bardzo dobry          bdb.

                 4  dobry                      db.

                 3  dostateczny            dst.

                 2  dopuszczający        dop.

                 1  niedostateczny        ndst.

 

3.      Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

  

   4.   Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się wg następującej skali:

        

                                   wzorowe  

                                   bardzo dobre                   

                                   dobre                            

                                   poprawne                      

                                   nieodpowiednie

                                   naganne            

  

§6

Usprawiedliwianie nieobecności

 

  1. Nieobecności ucznia w szkole uzasadniają jego rodzice.
  2. Uczeń ma obowiązek dostarczyć wychowawcy pisemne uzasadnienie swojej nieobecności na lekcjach w ciągu 5 dni od powrotu do szkoły.
  3. W przypadku przekroczenia terminu 5 dni wychowawca ma prawo nie usprawiedliwić nieobecności ucznia.
  4. Decyzję w sprawie usprawiedliwienia nieobecności ucznia podejmuje wychowawca, uwzględniając pisemne uzasadnienie od rodziców.

  

§7

Ocena zachowania

 

  1. Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:

a)      wywiązywanie się z obowiązku ucznia;

b)       postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

c)      dbałość o honor i tradycje szkoły;

d)      dbałość o piękno mowy ojczystej;

e)      dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób;

f)        godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;

g)      okazywanie szacunku innym osobom.

 

  1. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.

 

  1. Ocena  zachowania nie może mieć wpływu na:

a)      oceny z zajęć edukacyjnych,

b)      promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

 

  1. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.  

 

  1. Szczegółowe kryteria oceny zachowania:

 

 

Wychowawca klasy na początku roku szkolnego zawiera kontrakt z uczniami, który określa warunki , na jakich uczniowie otrzymają ocenę zachowania.

 

  

KONTRAKT

 

a)      Będę miał wzorową ocenę zachowania, jeżeli:

-         Wzorowo wypełniam wszystkie postanowienia regulaminu szkolnego, jestem wzorem do naśladowania dla innych uczniów w klasie, szkole i poza nią.

-         Wzorowo wypełniam obowiązki szkolne, poszerzam swoja wiedzę m.in. uczestnicząc w kołach zainteresowań. Reprezentuję szkołę w konkursach.

-         Dbam o honor i tradycje szkoły – biorę udział w ważnych dla szkoły uroczystościach i odpowiednio się zachowuję.

-         Systematycznie i punktualnie uczęszczam na zajęcia szkolne. Na bieżąco usprawiedliwiam swoje nieobecności.

-         Wykazuję inicjatywę w podejmowaniu prac na rzecz klasy, szkoły i środowiska.

-         Wyróżniam się wysoką kulturą osobistą.

-         Jestem życzliwy i uczynny.

-         Reaguję na krytykę i przejawy zła – bronię słabszych.

-         Dbam o swoje zdrowie.

-         Na miarę swoich możliwości pomagam tym, którzy potrzebują pomocy.

 

b)      Będę miał bardzo dobrą ocenę zachowania, jeżeli:

-         Staram się zawsze przestrzegać postanowień regulaminu szkolnego.

-         Pilnie i sumiennie wypełniam obowiązki szkolne.

-         Jestem inicjatorem i organizatorem imprez  klasowych i szkolnych.

-         Staram się poszerzać swoją wiedzę. Uczestniczę w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.

-         Systematycznie i punktualnie uczęszczam na zajęcia szkolne. Na bieżąco usprawiedliwiam swoje nieobecności.

-         Pomagam innym, staję w obronie słabszych.

-         Sumiennie wywiązuję się z powierzonych mi zadań.

-         Zachowuję się godnie i kulturalnie w szkole i poza nią.

-         Unikam konfliktów z kolegami i osobami starszymi.

-         Szanuję mienie szkolne oraz własność innych.

 

c)      Będę miał dobrą  ocenę  zachowania, jeżeli:

-         Przestrzegam regulaminu szkolnego.

-         Dobrze wypełniam obowiązki szkolne.

-         Systematycznie uczęszczam na zajęcia szkolne. Na bieżąco usprawiedliwiam swoje nieobecności.

-         Pomagam w organizacji imprez  klasowych i szkolnych.

-         Aktywnie uczestniczę w zajęciach szkolnych.

-         Z szacunkiem odnoszę się do rówieśników i dorosłych w szkole oraz poza nią.

-         Zwracam uwagę na kulturę słowa.

-         Dbam o higienę osobistą oraz czystość i estetykę szkoły.

-         Szanuję prawa innych, jestem tolerancyjny.

-         Troszczę się o swoje zdrowie

 

 d)      Będę miał poprawną ocenę  zachowania, jeżeli:

-         Zdarzają mi się uchybienia w przestrzeganiu regulaminu szkolnego.

-         Nie zawsze pracuję na miarę swoich możliwości.

-         Sporadycznie spóźniam się i zapominam o usprawiedliwieniu swych nieobecności.

-         Przeważnie wywiązuję się z powierzonych obowiązków.

-         Nie przeszkadzam w zajęciach szkolnych.

-         Kulturalnie odnoszę się do rówieśników i dorosłych w szkole i poza nią.

-         Szanuję mienie osobiste i szkolne.

-         Nie stosuję używek.

-         Reaguję pozytywnie na zwracane uwagi.

 

e)      Będę miał nieodpowiednią ocenę zachowania, jeżeli:

-         Często łamię postanowienia regulaminu szkolnego.

-         Nie wypełniam obowiązków szkolnych.

-         Spóźniam się i opuszczam zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia.

-         Utrudniam prowadzenie lekcji.

-         Jestem agresywny, stwarzam zagrożenie dla siebie i innych.

-         Nakłaniam innych do niewłaściwych zachowań.

-         Jestem niekulturalny, odnoszę się z lekceważeniem do uczniów i dorosłych w szkole oraz poza nią.

-         Niszczę mienie szkoły lub przywłaszczam sobie cudzą własność.

-         Zdarza mi się stosować używki.

-         Nie robię nic pozytywnego na rzecz szkoły i klasy.

-         Nie reaguję na upomnienia, nie poprawiam swojego zachowania.

 

f)        Będę miał naganną ocenę zachowania, jeżeli:

-         Nie przestrzegam postanowień regulaminu szkolnego.

-         Świadomie stwarzam zagrożenie dla siebie i innych.

-         Biorę udział w bójkach i kradzieżach.

-         Znęcam się psychicznie lub fizycznie nad słabszymi, stosuję szantaż, wyłudzanie, zastraszanie.

-         Umyślnie dewastuję mienie szkolne lub prywatne.

-         Bardzo często spóźniam się i opuszczam zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia.

-         Wykazuję brak kultury – jestem arogancki, agresywny, wulgarny w stosunku do kolegów, nauczycieli oraz innych dorosłych.

-         Stosuję używki zagrażające mojemu zdrowiu.

-         Nie wykazuję poprawy.

  

Oświadczam, że zapoznałem się z warunkami kontraktu i zobowiązuję się do jego przestrzegania.

 

 h) oceniając zachowanie uczniów wg podanych kryteriów:

-         bierzemy pod uwagę ogólną postawę ucznia a sporadyczne naruszenia norm zachowania szkolnego nie powinno w znaczący sposób wpływać na obniżenie oceny,

-         zwracamy uwagę na cechy osobowościowe (nadpobudliwość, apatia, opóźnienie) rozwoju umysłowego, ogólny stan zdrowia (oraz środowisko rodzinne, w którym dziecko się wychowuje).

 

  1. Oceny zachowania ucznia dokonuje się w połowie roku szkolnego (koniec stycznia) oraz na koniec roku szkolnego.

 

  1. Ustalając ocenę zachowania wychowawca bierze pod uwagę:

                       a)      opinię pozostałych nauczycieli zwłaszcza uczących w danej klasie oraz personelu szkoły;

b)      opinię klasy na temat ocenianego ucznia;

c)      samoocenę ucznia, rozumianą jako prawo do wyrażania opinii o własnym zachowaniu.

  

§8

Zasady ustalania ocen bieżących i klasyfikacyjnych

  

1. W klasach I-III szkoły podstawowej ocena klasyfikacyjna i ocena zachowania są ocenami opisowymi:

a)      ocenianie bieżące polega na punktacji osiągnięć ucznia od 0 do 6 punktów. Każdy wychowawca kl. I-III na bieżąco wpisuje punkty w kartę obserwacji, do ćwiczeń,  zeszytu ucznia lub dziennika lekcyjnego i udostępnia ją do wglądu zainteresowanym rodzicom podczas spotkań przynajmniej 2 razy w ciągu semestru;

b)      ocenianie klasyfikacyjne śródroczne (końcoworoczne) w klasach I-III polega na wypełnieniu dla każdego ucznia świadectwa opisowego, na podstawie programu komputerowego J. Pytlaka „Ocena opisowa w  nauczaniu zintegrowanym”.

c)      Każdy wychowawca klas I-III ma obowiązek wręczenia rodzicom śródrocznego (końcoworocznego) świadectwa opisowego podczas półrocznego (rocznego) spotkania z rodzicami. Ocena opisowa ucznia przewidzianego do promowania do następnej klasy powinna zawierać sformułowanie: „Osiągnięcia edukacyjne ucznia oceniam pozytywnie”.

d)      w  kartach obserwacji ucznia oraz na świadectwie opisowym jako pożądane przyjmuje się sformułowania skierowane wprost do dziecka, gratulujące osiągnięć lub wskazujące dziedziny edukacji wymagające poprawy.

e)      oprócz kart obserwacji nauczyciele klas I-III stosują różnorodne formy ustnych ocen bieżących (np. w formie pochwały, gratulacji).

   

4.      Klasy IV-VI szkoły podstawowej:

-  składnikami stanowiącymi przedmiot oceny są:

·        zakres wiadomości i umiejętności,

·        rozumienie materiału naukowego,

·        umiejętności stosowania wiedzy,

·        kultura przekazywania wiadomości,

          -   oceny  klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne wpisuje się w pełnym  

                brzmieniu,

 -   każdy nauczyciel jest zobowiązany do podania uczniom z początkiem roku 

szkolnego szczegółowych kryteriów ustalania stopni bieżących, klasyfikacyjnych śródrocznych i końcoworocznych z jego przedmiotu zgodnych z ogólnymi kryteriami.

-  przy ustalaniu ocen bieżących dopuszcza się stosowanie plusów i minusów

               z wyłączeniem stopni: celującego i niedostatecznego.

-         ustala się ilość ocen cząstkowych w ciągu semestru:

   *) przy jednej godzinie zajęć edukacyjnych tygodniowo – najmniej 3 oceny,

               *) przy dwóch godzinach zajęć edukacyjnych tygodniowo - najmniej 4 oceny,

               *) przy trzech i więcej godzinach zajęć edukacyjnych tygodniowo - najmniej 5 ocen.

 

5.      Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności ustalają przedmiotowe systemy oceniania.

 

6.     Nieodrobienie pracy domowej, brak zeszytu ćwiczeń lub zeszytu przedmiotowego może być podstawą do ustalenia bieżącej oceny niedostatecznej z danego przedmiotu.

 

7.      Ocenianie wspomagające:

a)      plus (+) uczeń może otrzymać za:

-         aktywność na lekcji,

-         prace domowe o małym stopniu trudności,

-         pracę w grupie,

-         przygotowanie materiałów wzbogacających proces lekcyjny,

-         inne formy aktywności;

b)      minus (-) uczeń może otrzymać za:

-         brak pracy domowej (o małym zakresie treści, niewielkim stopniu trudności),

-         brak zeszytu przedmiotowego podręcznika, ćwiczeń lub innych środków dydaktycznych potrzebnych do lekcji, a wskazanych przez nauczyciela,

-         w sytuacji uzasadnionej: za niewłaściwą współpracę w zespole,

-         brak zaangażowania na lekcji,

-         nieuzasadniony brak stroju na lekcji wychowania fizycznego;

             c) za trzy plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, za trzy minusy – ocenę                                                                                  

                 niedostateczną; rozliczenie plusów i minusów odbywa się na bieżąco.

 

8.      Za wykonanie dodatkowych prac nadobowiązkowych nauczyciel może wystawić uczniowi ocenę celującą, bardzo dobrą lub dobrą. Brak lub źle wykonana praca nadobowiązkowa nie może być podstawą do ustalenia uczniowi oceny niedostatecznej, dopuszczającej lub dostatecznej.

 

9.      Wskazane jest propagowanie wśród uczniów sposobów i zasad dokonywania oceny własnych postępów i osiągnięć ( samoocena).

 

10.  Roczna ocena klasyfikacyjna jest oceną za cały rok pracy.

 

11.  Ocena klasyfikacyjna nie powinna być ustalana jako średnia z ocen bieżących. Najważniejszy wpływ na ocenę klasyfikacyjną mają oceny z prac klasowych, sprawdzianów i testów.

 

12.  Ocenianie uczniów powinno odbywać się systematycznie w ciągu semestru szkolnego. Uczeń powinien otrzymywać oceny zarówno za odpowiedzi ustne,  jak i samodzielne prace pisemne. Odstępstwa od powyższej zasady dopuszczalne są na przedmiotach: muzyka, technika, plastyka, informatyka i wychowanie fizyczne. Oceny za prace klasowe wpisywane są do dziennika w kolorze czerwonym.

 

13.  Nie ocenia się wiedzy i umiejętności uczniów do 3 dni po tygodniowej lub dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.

 

14.  Uczeń ma prawo zgłosić przed zajęciami nieprzygotowanie do lekcji:

-         2 razy w semestrze, gdy zajęcia odbywają się 1,2,3 razy w tygodniu,

-         3 razy w semestrze, gdy zajęcia odbywają się 4 lub więcej razy w tygodniu,

-         każde następne nieprzygotowanie skutkuje oceną niedostateczną,

-         o nieprzygotowaniu do lekcji uczeń informuje nauczyciela przed rozpoczęciem zajęć; jeśli tego nie uczyni, otrzymuje ocenę niedostateczną.

 

15.  Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.

 

16.  Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, informatyki, techniki, muzyki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

 

17.  W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony  z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu ucznia podejmuje dyrektor                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub poradnię  psychologiczno-pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny wpisuje się „zwolniony”.

  

 §9

Definicje pisemnych form wypowiedzi

  

  1. Za sprawdzian, pracę klasową, test uznaje się każdą kontrolną pisemną pracę ucznia obejmującą materiał z całego działu.
  2. Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdziany pisemne uczniów przez okres pobytu ucznia w szkole w danym cyklu edukacyjnym.
  3. Za kartkówkę uznaje się pisemne sprawdzenie wiadomości z nie więcej niż  2 ostatnich lekcji.

  

§10

Ogólnoszkolne zasady przeprowadzania sprawdzianów

 

     1.  Klasy I-III szkoły podstawowej:

-         częstotliwość sprawdzania umiejętności uczniów w klasach I-III ustala nauczyciel,

biorąc pod uwagę możliwości psychofizyczne uczniów i potrzeby z realizacją programu nauczania;

 

     2. Klasy od IV wzwyż:

-         prace klasowe są obowiązkowe dla wszystkich uczniów;

-         jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej z całą klasą, nauczyciel w porozumieniu z uczniem ustala nowy termin pisania sprawdzianu;

-         poprawa ocen niedostatecznych i dopuszczających z prac klasowych jest dobrowolna i może odbyć się w formie ustnej lub pisemnej; uczeń dokonuje poprawy tylko raz;

-         każdy stopień uzyskany podczas poprawiania pracy klasowej wpisuje się do dziennika; jeżeli uczeń podczas poprawy sprawdzianu uzyskał stopień wyższy, poprzedni stopień wykorzystywany jest tylko do oceny systematyczności pracy ucznia i nie jest uwzględniany podczas ustalania oceny klasyfikacyjnej,

-        sprawdziany pisemne są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem; w ciągu tygodnia można zaplanować uczniom maksymalnie trzy sprawdziany pisemne, w ciągu dnia – jeden; nauczyciel planujący przeprowadzanie sprawdzianu pisemnego wpisuje ołówkiem w dzienniku lekcyjnym temat sprawdzianu z odpowiednim wyprzedzeniem, o ile nie zaplanowano już w danym tygodniu 3 sprawdzianów;

-         uczniowie mogą pisać 2 kartkówki w ciągu dnia,

-         nauczyciel podczas omówienia wyników sprawdzianu podaje uczniom punktację, przewidzianą za poszczególne umiejętności, wiedzę, zadania czy polecenia oraz liczbę punktów, wymaganą do otrzymania określonej oceny;

-         na koniec semestru (roku szkolnego) nie przewiduje się sprawdzianu końcowego (zaliczeniowego);

-         respektuje się postanowienia Samorządu Uczniowskiego zaakceptowane przez Radę Pedagogiczną: każdego dnia losowany jest jeden numer niepytany,

-         nauczyciele nie zadają powtórek i zadań domowych na okres ferii i przerw  świątecznych.         

  

   3. Nauczyciel poprawiający sprawdzian ma obowiązek uwzględnić poniższe zasady     ustalania    ocen:

                    *) sprawdziany z przewidywaną maksymalną oceną celującą:

                               celujący              95-100%

                               bardzo dobry      86-94%

                               dobry                  70-85%

                               dostateczny        50-69%

                               dopuszczający    31-49%

                               niedostateczny    0-30%

                                *) sprawdziany z przewidywaną maksymalną oceną bardzo dobrą:

                               bardzo dobry      90-100%

                               dobry                  71-89%

                               dostateczny        50-70%

                               dopuszczający    31-49%

                               niedostateczny    0-30%

  

§11

Zasady promowania

 

  1. Uczeń klasy I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.

 

  1. Ucznia klasy I-III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

 

  1. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczanie uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego.

 

  1. Uczeń klas IV-VI szkoły podstawowej, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem lub świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem.

        a) Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen, o której mowa w pkt 4, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

  1. Klasyfikacja śródroczna i roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, a od klasy IV szkoły podstawowej ustaleniu  rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej  zachowania.

 

  1. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i ponadto przystąpił do sprawdzianu kompetencji w klasie VI.

 

  1. W klasie VI szkoły podstawowej OKE przeprowadza sprawdzian.

 

  1. Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy; szczegóły dotyczące przeprowadzenia sprawdziany regulują odrębne przepisy;

 

  1. Wynik sprawdzianu odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły oraz w arkuszach ocen; wynik nie ma wpływu na ukończenie szkoły.

  

§12

Terminy i tryb przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych

 

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

 

  1. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Wniosek w tej sprawie składa uczeń, jego rodzice lub wychowawca klasy do Dyrektora Szkoły.

 

  1. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

 

  1. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

 

  1. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w trybie i na zasadach przewidzianych dla egzaminu poprawkowego w poniższych terminach:

 

a)      egzamin klasyfikacyjny za I półrocze przeprowadza się w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami;

b)      egzamin klasyfikacyjny roczny przeprowadza się najpóźniej w ostatnim tygodniu ferii letnich;

c)      egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.

 

  1. Procedura dalszego postępowania przy egzaminie klasyfikacyjnym jest identyczna jak podczas egzaminu poprawkowego. [patrz 13]

  

§13

Terminy i tryb przeprowadzania egzaminów poprawkowych

 

  1. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna końcoworoczna ocena klasyfikacyjna  może  być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego:

a)      uczeń klasy czwartej i piątej, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji otrzymał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy;

b)      w wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych;

c)      egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych;

d)      egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzą:

-         dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

-         nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,

-         nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji,

e)      nauczyciel egzaminujący może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach; dyrektor szkoły powołuje wówczas jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne; powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

f)        egzamin poprawkowy odbywa się w ostatnim tygodniu ferii letnich, w terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły; termin egzaminu poprawkowego zostaje podany uczniowi i jego rodzicom (prawnym opiekunom) nie później niż do dnia rozdania świadectw;

g)      egzaminu poprawkowego nie może zdawać uczeń w klasie VI;

h)      pytania egzaminacyjne przygotowuje egzaminator; 

i)        egzamin poprawkowy obejmuje program danego przedmiotu przewidywany na cały rok szkolny, w którym uczeń otrzymał ocenę niedostateczną;   

j)        z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, który zawiera:

-         skład komisji,

-         termin egzaminu,

-         pytania egzaminacyjne,

-         wynik egzaminu,

-         ocenę ustaloną przez komisję;

-  do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

k)      uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły, ostateczny termin egzaminu ustala się na dzień 31 sierpnia ;

l)        uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji i powtarza klasę (z zastrzeżeniem punktu l);

m)  uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować  ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.

   

§14

Terminy i tryb przeprowadzania egzaminów sprawdzających

Odwołanie od trybu ustalania ocen klasyfikacyjnych

 

1. Od trybu ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania istnieje prawo odwołania się:

a)      rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć zgłosić w formie pisemnego, umotywowanego wniosku zastrzeżenia do dyrektora szkoły;

b)      w przypadku stwierdzenia niezgodności w ustaleniu oceny z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

-         w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,

· skład komisji:

§       dyrektor lub wicedyrektor szkoły jako przewodniczący,

§       nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

§       dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły podstawowej, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne,

·       nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, uzasadnionych przypadkach; dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły,

·       do protokołu z prac komisji dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia;

                  - w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala tę ocenę w                                                                     

                     drodze głosowania większością głosów; w przypadku równej liczby głosów

                     decyduje głos przewodniczącego komisji,

·       skład komisji:

§       dyrektor lub wicedyrektor szkoły – jako przewodniczący,

§       wychowawca klasy,

§       wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

§        pedagog,

§       przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,

§       przedstawiciel Rady Rodziców;

·       protokół z pracy komisji stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia;

-         termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami);

-         ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna (z wyjątkiem oceny niedostatecznej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego) i nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny;

-         w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego termin zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego; w tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna;

-         egzamin sprawdzający obejmuje program danego przedmiotu przewidziany na cały rok szkolny, w którym uczeń otrzymał ocenę;

-         uczeń (lub jego rodzice), który chciałby uzyskać wyższą niż przewidziana roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych lub zachowania, może wystąpić do dyrektora szkoły z umotywowaną pisemną prośbą o umożliwienie zmiany oceny na wyższą o jeden stopień; może to nastąpić w ciągu dwóch dni od wpisania przez nauczyciela oceny do zeszytu;  procedura dalszego postępowania jest identyczna jak podczas egzaminu sprawdzającego.

   

§15

Ewaluacja systemu oceniania

 

   1.      Szkolny system oceniania podlega ewaluacji.

  1. W tym celu powołuje się zespół składający się z przedstawicieli:

-         rady pedagogicznej,

-         uczniów,

-         rady rodziców,

-         dyrektora.

  1. Zadaniem zespołu jest dokonywanie analizy:

-         rocznej,

-         po zakończeniu II etapu kształcenia.

  1. Sposoby ewaluacji:

-         analiza wyników egzaminu po zakończeniu II etapu edukacyjnego,

-         analiza wyników ankiet, sondaży itp.

  1. Narzędzia ewaluacji:

-         ankiety dla rodziców, uczniów, nauczycieli,

-         wywiady z rodzicami i uczniami,

-         sondaż opinii społeczności szkolnej.

  

Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 4/2004 z dnia 16 września 2004r. przyjęto do realizacji z naniesionymi zmianami.

 

Aneks

 

Uchwałą Rady Pedagogicznej  nr 13/2006/2007 z dnia 26. 06. 2007r. wprowadza się zmiany w Szkolnym Systemie Oceniania.

 

Do § 7 dodaje się punkt 3c i 3d o brzmieniu:

 

3 c) Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 

3 d) Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

 

 

Powyższe zmiany wprowadzono na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 września 2006 r.

 

 

Aneks

 

Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 7 z dnia 13 listopada 2007 r. wprowadza się zmiany w Szkolnym Systemie Oceniania.

 

Z § 11 pkt 4 skreśla się zdanie „ Do średniej ocen nie wlicza się oceny z religii”.

 

Do § 11 pkt 4 dodaje się:

4 a) Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę, do średniej ocen, o której mowa w pkt 4, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

 

Powyższą zmianę wprowadzono na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r.

 

Wstecz